Pagina's

dinsdag 24 maart 2009

Witte saus


Witte saus, grrr... Witte saus is niet bepaald mijn specialiteit. Nu, na een aantal mislukte pogingen lukt het me om zonder te vloeken lekkere witte saus te bereiden. Dit is mijn recept (gemakkelijk te onthouden) :

70 g boter
70 g bloem
1 liter melk
peper en zout
nootmuskaat

Deze portie is net genoeg voor 1 bloemkool of voor wie wil voor 1 lasagne (persoonlijk ben ik voorstander van lasagne zonder witte saus).

Neem een steelpan die groot genoeg is en laat daarin de boter smelten op een laag vuur. Neem een klopper of een houten lepel en bereid je voor op een mini marathon roeren... Voeg -terwijl je roert- beetje bij beetje de bloem toe. Meng goed met de boter en voeg daarna geleidelijk aan de melk toe. Blijven roeren! Zet nu je vuur wat hoger en laat de saus 8 à 10 minuten zachtjes koken. Blijven roeren! Je zal zien dat de saus begint te dikken. Eenmaal dat de saus dik genoeg is breng je die op smaak met peper en zout en nootmuskaat. Klaar! Bon appétit!

Tips of opmerkingen zijn welkom!


Pain de veau + gebakken patatjes + bloemkool met witte saus.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey Julie

Leuke tip want bij mij trekt dat 9 op de 10 keer op niks! En proef je enkel bloem.

Elise
xxxx

Inge zei

Ze zeggen dat je de boter-met-bloem-mengeling zachtjes moet laten aanbakken, dan melk erbij en inderdaad roeren, roeren, roeren. Maar dat aanbakken maakt dat er geen bloemsmaak inzit. Het roeren maakt dat er geen klontertjes inzitten :-)

Inge zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Inderdaad, eerst roux goed laten warmen zodat de bloemsmaak eruit gaat, dan je vuur lager zetten en beetje bij beetje melk bij doen totdat je een lekker saus hebt.. Beetje nootmuskaat en beetje kaas en tis klaar!!
Ik ben geen kei in koekjes en speciallekes, maar de klassiekers ken ik als geen een!! Grtjes! Charlotte

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...