Pagina's

maandag 18 mei 2009

Mayonaise

Net zoals 'witte saus' was mayonaise niet mijn meest geslaagde recept. Maar sinds dit weekend ken ik -dankzij Piet Huysentruyt- de gemakkelijkste manier om zelf lekkere mayonaise te maken!

Dit heb je nodig :
1 ei
1 grote eetlepel mosterd (ik heb mosterd met zaadjes gebruikt, waardoor die stipjes)
2 eetlepels azijn
2 eetlepels water
1/2 liter olie (arachide of zonnebloem)
peper en zout


Haal je mixer* uit en die lange beker die je er bij krijgt. Doe daarin het ei, de mosterd, de azijn, het water en giet de 1/2 liter olie erop. Zet de mixer erin en in minder dan 3 seconden heb je mayonaise! Kruid met peper en zout. Bon appétit!

* Opgelet : het is belangrijk dat je de juiste mixer gebruikt, hij moet aan de schroeven gedeeltelijk dicht zijn zodat de olie beetje per beetje in de massas komt.

Met 1/2 liter olie heb je natuurlijk een grote portie. Bewaar in een mooi potje in de koelkast. Weet iemand toevallig hoe lang je dit zo kan bewaren?

2 opmerkingen:

Inge zei

een week of 2 à 3 dacht ik. Geen vrees. Als er groene haartjes op komen, kieper je 't beter in de vuilbak :-)

marliesparmentier zei

Ik heb ook altijd gedacht dat ik beter zelf mijn mayonaise kon maken, dat zal me veel geld uitsparen, aangezien ik OVERAL mayonaise bij eet...

Klinkt gemakkelijk, we zullen zien... Als ik nog eens thuis ben dan zal ik het zeker proberen!

x

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...